W dzisiejszym poście chciałbym przedstawić Wam kilka najważniejszych zasad komunikacji między ludzkiej. Jeśli będziesz je stosował, z pewnością staniesz się o wiele bardziej atrakcyjną i liczącą się osobą.
Zasada I. Przestań Gadać.
Nie możesz ciągle gadać. Dialog, jak sama nazwa wskazuje, jest to sposób porozumiewania się z druga osobą. Dialog to nie monolog. Powinieneś mówić, ale co najmniej tyle samo czasu musisz spędzić na słuchaniu. Weź pod uwagę również to, jeśli mówisz, nie słuchasz. Zasada ta odnosi się również do gadania po cichu, lub w głowie. Jeśli myślisz intensywnie o tym, co chcesz powiedzieć, to nie słuchasz tego co zostało powiedziane.
Zasada II. Stwórz Przestrzeń.
Wyobraź sobie, że jesdziesz bardzo zatłoczonym autobusem. Ludzie dookoła wręcz lepią się do Ciebie. Jak się wtedy czujesz? Każdy człowiek potrzebuje świeżego powietrza. Stwórz między sobą, a Twoim rozmówcą trochę przestrzeni fizycznej i skup się na reakcjiach odbiorcy. Gdy ktoś jest w trakcie mówienia, twórz również przestrzeń w swoim umyśle. Stwórz przestrzeń między myślami. Pomyśl o słuchaniu jako formie medytacji. Wyciszyć swój umysł i skup swoją uwagę na słuchaniu.
Zasada III. Nie przeginaj.
Wiem, że każdy z nas jest, choć po części maksymalistą, jednak gdy będziesz z kimś rozmawiał, nie wybiegaj myślami zbyt daleko. Możesz się tym rozproszyć, a odbiorca może zauważyć zmianę w Twojej gestykulacji, mowie, tonie głosu, co sprawi, że staniesz się mniej interesujący.
Zasada IV. Pozory mylą.
Każdy człowiek jest inny. Prawdą jest, że można się o nim wiele dowiedzieć, dzięki obserwacji jego ruchów, gestów, czynów a nawet przedmiotów, które posiada, ale nie zrażaj się ! Daj mu pokazać to, co ma najlepsze. Na 100 ludzi, zawsze znajdzie się kilku, którzy zachowają się inaczej niż sądzisz.
Zasada V. Otwóz swój umysł.
Każdy znas ma stworzoną swoistą barierę lub filtr, dzięki któremu nie przepusza inforamacji, których nieakceptuje. Niestety mechanizm ten często blokuje też inne informacje, które na początku rozmowy mogły wydać się naszemu mózgowi negatywne, i stale pilnuje aby nie przedarły się do naszego umysłu. Staraj się być otwarty i dokładnie analizuj to, co do Ciebie mówią.
Zasada VI. Skup się.
Ten punkt jest bardzo powiązany z punktem V. Gdy ktoś do Ciebie mówi, skup się na tym co mówi i jak próbuje to Tobie przekazać. Aby się lepiej porozumiewać utrzymuj z rozmówcą kontakt wzrokowy. Uważaj jednak, aby nie był zbyt nachalny, bo ktoś może się speszyć. Dawaj oznaki, że jesteś zainteresowany tym, co mówi druga osoba i zaczęcaj ją, aby przejść dalej. Nie waż się przerywać zdań osoby, któa do Ciebie mówi, ani nie urywaj zdań w połowie. Zadawaj pytania otwarte, takie które skłonią rozmówcę do myślenia, a nie takie, na które można odpowiedzieć z automatu tak lub nie. Podsumowuj i uzmysławiaj to, co zostało już powiedziane.
Zasada VII. Wizualizuj.
Wyobrażaj i wizualizuj siobie to, co mówią do Ciebie ludzie. Jeśli Ty coś opowiadasz, nie bój się gestykulować. Pobudza to wyobraźnię odbiorcy.
Zasada VIII. Zapamiętuj nazwy.
I nie chodzi tu tylko o imiona, chociaż to chyba najważniejsze, ale także o nazwy firm, instytucji czy miejsc. Na pewno poczułbyś jakąś małą iskierkę radości, kiedy pierwszy raz spotkana osoba zapamiętałaby nazwę Twojej firmy, co więcej powtórzyłaby ją kilka krotnie w waszej rozmowie.
Zasada IX. Pytaj.
Zadawaj przemyślane i szczegółowe pytania. Pytaj i wyciągaj jak najwięcej infrmacji, odwdzięczając się tym samym.
Zasada X. Bądź świadomy.
Bądź świadomy tego, co mówisz. Jeżeli będziesz mówił o korzyściach wynikających z fuzji dwóch największych firm w kraju, a myślami będziesz już na karaibskiej plaży, Twój rozmówca bez wątpienia to wyczuje i być może straci chęć do dalszej rozmowy. To samo dotyczy oczywiście przygotowania. Wiedz o czym mówisz. Jakbyś się czuł, gdyby prezes jakiejś firmy nagle zaczął gadać od rzeczy ? Z pewnością miałbyś o nim nie najlepsze mniemanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz